PROFFGLAS
Köp- och leveransvillkor
Följande villkor gäller för er som kund när ni handlar hos proffglas.se. I samband med att ni gör en beställning accepterar ni dessa villkor. Är ni under 18 år måste ni ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.
Fraktkostnad
Fraktkostnaden är på schablon 280 kr. För företagspaket är kostnaden 195 kr. Kostnaden för frakten redovisas i kassan innan du godkänner ditt köp.
Minimiorder
Minimiorder är 500 kr inkl moms.
Betalningsalternativ
Efter identifiering och riskbedömning visar PayPal Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är PayPal eller någon av PayPals samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom PayPal Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Orderbekräftelse
En automatisk orderbekräftelse skickas ut per e-post när ni slutfört er beställning. Där finner ni uppgifter om vad du köpt med priser och fraktkostnad. Om något är fel med beställningen, kontakta oss snarast på e-post. När vi har bokat leverans med GSL skickar vi er normalt ett meddelande med kolli-id eller sändningsnummer.
Leveransvillkor
Normal leveranstid är 5-10 vardagar. Om en vara är slut kan det ta längre tid.
Vi skickar beställningar med GSL, PostNord og Bring inom Norge. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (inom 14 dagar), så fakturerar vi dig 280 kr för fraktkostnaderna samt vårt arbete med hantering av varorna.
Leverans till företag
Väljer ni leverans med företagspaket levereras er order till det angivna företaget dagtid (oftast via GSL). Någon måste finnas på plats för att ta emot varorna. Ingen föravisering sker.
Väljer ni detta fraktsätt som privatperson försenas leveransen p.g.a. ombokning eller omsortering. Ni får sedan hämta er order på ett av GSL:s utlämningsställen.
Leveranser till Norge, särskilda regler gäller: Leveranser till Norge kan vara föremål för lokala tullar, skatter, tullar och hanteringsavgifter beroende på den valda transportören. Proffglas as (s.r.o.) är under inga omständigheter ansvarig för avgifter som härrör från importtullar, avgifter eller andra avgifter som uppkommer vid import. För information om lagar och förordningar om import till Norge, vänligen kontakta den norska nationella tullmyndigheten. Våra produkter och beställningar skickas från lager inom EU.
Ångerrätt/Reklamation
Det är alltid 14 dagars öppet köp eller ångerrätt när du handlar hos oss.
Vid returer ska produkten vara oanvänd och i oförändrat skick. Enklast och billigast är att ni mailar oss och ber om en retursedel som ni får per mail, skriver ut, fäster på lådan och lämnar in hos samma ombud. Kostnaden (som dras av vid återbetalning) för att vi hjälper till med returfrakten är 280 kr. Ni kan självklart ombesörja returfrakten själv. Meddela oss i det fallet fraktsätt och spårningskod, väljer ni att sända retur ej spårbart är ni ansvarig för produkten tills den når vårt lager.
När vi emottagit returen kontrolleras denna och vid ett godkännande returneras hela produktens kostnad exkl frakt tur och retur.
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Det är alltid garanti på de produkter du köper (2 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv för frakterna. För återbetalning kommer det en kreditering från PayPal som är vår samarbetspartner för betalningar.
Ångra beställning innan den skickats från vårt lager
Om ordern inte är packad och lastad i någon av våra burar för utgående leveranser eller lastad på lastbil så kan ni naturligtvis avbeställa den. Kontakta vår kundtjänst per e-post info@proffglas.se så fort som möjligt. Under högsäsong såsom jul, studenten, nyår m.m. har vi ett stort flöde av paket, då går det normalt inte att avbeställa då packade ordrar lastas direkt i burar för utgående leverans.
Transportskada
Om er leverans är transportskadad behöver ni göra en reklamation till vårt kundcenter omgående (inom 5 dagar) då ni mottagit er order. Tänk på att behålla allt emballage och innehåll vid transportskada för reklamation till fraktbolaget. Trasig eller defekt vara ska hållas tillgänglig för oss i de fall där aktuellt fraktbolag eller vår reklamationsavdelning önskar ha varan i retur.
Instruktioner vid transportskada:
- För snabb behandling av ärendet, ta en tydlig bild på det trasiga godset och e-posta bilden till oss på info@proffglas.se .
- Inkludera alltid ert beställningsnummer när ni kontaktar vår kundtjänst.
- Om ni inte har möjlighet att fotografera det trasiga godset, kontakta vår kundtjänst så e-postar vi er en retursedel.
- ! Reklamation vid transportskada ska göras inom rimlig tid efter ni mottagit er order (senast 5 dagar efter ni mottagit er order)
Vi förbehåller oss rätten att antingen göra en återbetalning för skadat gods eller skicka ny vara till kund.
Gäller det reklamationer som vi tar tillbaka för att testa och det visar sig att produkten fungerar som tänkt debiteras ni för samtliga fraktkostnader samt ev. hanteringskostnad.
I de fall vi sänder ersättningsprodukt och informerar att vi önskar ha skadad/skadade varor i retur står vi för returfrakten. Om kunden inte sänder tillbaka varor som ni har mottagit ersättningsprodukt för, debiteras alla kostnader såsom frakt, varans kostnad samt hanteringsavgift kunden.
Defekt vara eller fel leverans
Om en eller flera produkter är defekta i er leverans behöver ni göra en reklamation till vårt kundcenter. Trasig eller defekt vara ska hållas tillgänglig för oss i de fall där aktuellt fraktbolag eller vår reklamationsavdelning önskar ha varan i retur.
Om kunden inte sänder tillbaka varor som ni har mottagit ersättningsprodukt för, debiteras alla kostnader såsom frakt, varans kostnad samt hanteringsavgift kunden.
Instruktioner vid defekt vara:
- För snabb behandling av ärendet, ta en tydlig bild på den defekta varan och e-posta bilden till oss på info@proffglas.se .
- Inkludera alltid ert beställningsnummer när ni kontaktar vår kundtjänst.
- Om ni inte har möjlighet att fotografera den defekta varan, kontakta vår kundtjänst så e-postar vi er en retursedel.
Vi förbehåller oss rätten att antingen göra en återbetalning för defekt gods eller skicka ny vara till kund. I första hand ersätter vi den, detsamma gäller vid felaktig alt. saknad vara.
Gäller det reklamationer som vi tar tillbaka för att testa och det visar sig att produkten fungerar som tänkt debiteras ni för samtliga fraktkostnader samt ev. hanteringskostnad.
Om kunden inte sänder tillbaka varor som ni har mottagit ersättningsprodukt för, debiteras alla kostnader såsom frakt, varans kostnad samt hanteringsavgift kunden.
Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/